Print this page

SAVETI PEDAGOGA: KAKO POSTIĆI DA VAŠE DETE SAMOSTALNO ISPUNJAVA ŠKOLSKE OBAVEZE

Mnogo je načina da učestvujete u obrazovanju svog deteta, ali zapamtite: nikada ne dajte gotove odgovore lako!

0 comment
Shaking the tree - WordPress.com Shaking the tree - WordPress.com

Piše: Snežana Golić, pedagog

Svesni da vreme ne možemo da vratimo ukoliko pogrešimo, stvara se priličan pritisak kod većine roditelja prilikom doziranja roditeljskog angažovanja oko školskih obaveza, prenose Detinjarije.

 

U školu kreće malo biće koje je do juče bilo opštehvaljeno ukoliko je spavalo, jelo i nije se svađalo sa okolinom, i koje je ponekad popunjavalo radne listove. Očekivanja rastu u nepoznatom smeru, hiljadu pitanja i sati sedenja utrčali su u njihov život naglo. Sem šarene torbe i pernice na tri sprata, većina novosti ne spada u najzabavniji provod. Takmičarski duh pojedinih roditelja prvaka neumoljivo raste i prava je prilika da predstave slova kao kompjuterska. Možda će vas to opteretiti, ali ne dajte se prevariti. Korelacija između uspeha u prvom razredu i u životu apsolutno ne postoji. Setite se toga svaki put kada osetite strah ili da vas obuzima nestrpljenje. Ali odnos prema saznanju, školi, autoritetima i svojim obavezama itekako utiču. Dakle, skoncentrišite se na proces i pristup, a manje na rezultat. Napredak neće izostati, ali brzina će biti u skladu sa mogućnostima deteta koje MORA imati i slobodno vreme za igru, odmor, druženje. 

Skoncentrišite se na proces i pristup , a manje na rezultat. Napredak neće izostati, ali brzina će biti u skladu sa mogućnostima deteta koje MORA imati i slobodno vreme za igru, odmor, druženje. 

Naći balans i što spontanije organizovati vreme je deo u kom će vaša uloga biti izuzetno važna. Ukoliko u toj organizaciji veći deo dana dete uči i vežba, pa nema slobodno vreme i to je neophodno za savladavanje gradiva, negde postoji problem. Obično je to pristup gradivu koje dete ne razume. Na primer, tri ista zadatka uvek iznova rešava sporo i uz pomoć. Tada je vreme za sugestije pre svega učitelja, a možda i pedagoga ili psihologa. To najčešće ne znači da dete ima kognitivnih problema, već u najvećem broju slučajeva da su neki pojmovi detetu ostali nejasni,  gradivo usvaja „napamet“ (i slični rešivi problemi).

   

Da biste na najbolji način pomogli detetu, potrebno je da prilično dobro poznajete i realno sagledate mogućnosti svog deteta. Zaboravite drugu decu i sagledajte svoje bez poređenja i ličnih ambicija. Ako preskačete stepenice, bićete nestabilni.

Da biste na najbolji način pomogli detetu, potrebno je da prilično dobro poznajete i realno sagledate mogućnosti svog deteta.

Na samom početku prvog razreda, u septembru, računajte da ste u školu krenuli i vi, jer je vreme da upoznate novu stranu vašeg deteta.  Pratite zahteve koji se stavljaju pred vaše zbunjeno i umorno dete i pobrinite se da ne naiđe na nepremostive tvrđave. Tu ste za dete, ali oprezno. Ispratite da li uočava linije i kockice i da li shvata čemu služe. Mnoga dečica će preskakati strane, a svesku svaki put okrenuti na drugu stranu. Pomozite im da pravilno koriste školski pribor. Prvih mesec dana pratite viber grupe ili na drugi način budite u kontaktu sa ostalim roditeljima kako biste mogli da proverite u kojoj meri je vaše dete skoncentrisano i da li pamti. Kada shvatite da je dete zaboravilo, primenite sledeći savet i dobro ga zapamtite jer će vam trebati do kraja školovanja vašeg deteta: nikada, ali nikada ne dajte deci gotove odgovore. Ukoliko se uključujete , svoju pomoć pružite navođenjem na odgovor i motivacijom na razmišljanje. Tu leži ključ samostalnosti. 

Nikada, ali nikada ne dajte deci gotove odgovore. Ukoliko se uključujete, svoju pomoć pružite navođenjem na odgovor i motivacijom na razmišljanje. Tu leži ključ samostalnosti.

Volim  primere: 

Od prijateljice čije je dete u razredu sa vašim ste čuli da iz srpskog imaju domaći zadatak i da za čas likovnog treba da ponesu plastelin. 

Vi: Koje obaveze imaš za sutra? 

Dete: Nemam ništa. 

Vi: Pogledajmo koje časove imaš, pa razmisli još jednom. 

Dete: Pogleda (obavezno). Nemam ništa. Pitaj nekoga.

Vi: To su tvoje obaveze i jako je važno da pamtiš sam/a. Hajde da pogledamo zajedno. Pokaži mi šta ste radili, pokušaj da se setiš…

 

Pokušaji traju minimum 15-20 minuta i dete za to vreme konstantno motivišete da razmišljao tome pitanjima. Vrlo brzo dete će shvatiti da je lakše zapamtiti na času. Kupite male stikere koje će lepiti na stranu gde je domaći, zaokruživanje  ili mu predstavite neku sličnu taktiku za obeležavanje.

Ukoliko se ne seti  napravite se da ste poverovali i pustite dete da ode bez domaćeg. Na individualnom razgovoru upoznajte učitelja sa svojim stavom i kažite da ste tu za dete ukoliko učitelj proceni da mu u bilo čemu treba pomoć i podrška, ali da ćete za početak pokušati daodgovornost prebacite na dete. Drugi , treći… deseti put – neka motivacija deteta da se seti bude sve duža. Ponekad otkijte detetu da samo imate informaciju da postoji domaći zadatak, ali ne znate šta. Ponekad ga potpuno dovedite do rešenja… Sve kombinacije pokušaja su dobre, jer zahtevaju aktivno mišljenje deteta. Jedino loše je:

Vi: Na viber grupi piše na strani broj 5. zadatak 3. i za likovno ponesi plastelin.

Ceo prvi razred je opisno ocenjivanje, jer je to period kada neurađen domaći ne donosi lošu ocenu, već je signal da mora pažljivije da se sluša , stiče se odgovornost prema novim obavezama, uklapa u novu sredinu, „preživljava“ odgovaranje pred celim razredom i ujednačava predznanje. Dakle, ne plašite se da dete pošaljete „po opomenu“. Ne obavljate dečje zadatke da bi se opomena izbegla.  To je dobro za njega/nju. Zlata vredno. Reč učitelja/ce je velika za dete i jača od vaše trenutno. Neka ga on/ona prekori. Sada je pravo vreme.

Nemojte upasti u klopku da odgovorima uradite zadatak umesto deteta, jer će im se to brzo „osladiti“.

Kada ste konačno saznali šta je za domaći, dete bi trebalo u miru i na osvetljenom mestu da uradi ceo zadatak samostalno, u atmosferi koja liči na kontrolni zadatak u školi. Dakle bez pitanja. Naravno, ono će vam se obraćati tri puta u dva minuta, ali vi polako i lepim tonom odgovorite: Tu sam da ti pomognem, samo prvo uradi sam/a sve što znaš, a ja ću ti pregledati i objasniti sve što ne znaš. Nemojte upasti u klopku da odgovorima uradite zadatak umesto deteta, jer će im se to brzo „osladiti“. Pokušajte da budete uporniji i stvorite kod deteta naviku da na ovaj način radi domaće zadatke. To će mu pomoći i kada radi kontrolni zadatak u školi. Domaći je završen. Za svaki zadatak koji nije tačno urađen pojasnite gradivo i zadajte tri nova zadatka. Tek kada dete samostalno reši bar 2  slična zadatka UZASTOPNO  može se reći da je usvojilo, do tada izmišljajte nove primere.

 

Kada nije tačno rešenje nikako  ne dajte tačan odgovor, već ponovo pitanjima dovedite dete do odgovora. Dakle, konstatujete da nije tačno i prebrojite greške, pa zahtevajte od deteta da ih pronađe. Naravno, dete će brzo zaključiti da ukoliko je skoncentrisano i veći dao uradi samostalno imaće manje posla i više slobodnog vremena za igru. Nekada se ovaj način pomoći pretvara u igre bez granica, ali je to jedan odnajuspešnijih puteva do samostalnosti.Razlikovati ono što dete zaista ne zna i ne razume (što samim tim ne možete ni očekivati da će samostalno uraditi) od onoga za šta nije dovoljno skoncentrisano ili u šta ne ulaže dovoljno truda je teže nego što vam se čini. E, tu se od vas očekuje da uložite napor.

Da bi jednog dana neko mogao da podigne teg od 70 kg , mora podizati lakše tegiće jedno vreme. Da bi neko mogao da trči maraton, prvo mora trčati kraće staze. Da bi dete moglo uspešno da završi srednju školu i fakultet, prvo mora samostalno da završi osnovnu školu. U sedmi razred, bez bar tri privatna nastavnika, može samo ako razrede koji predhode završimanje-više bez mame, tate i tetke koji stvaraju lažnu sliku znanja koja se ruši kao kula od karata kasnije. 

U sedmi razred, bez bar tri privatna nastavnika, može samo ako razrede koji predhode završi manje-više bez mame, tate i tetke koji stvaraju lažnu sliku znanja koja se ruši kao kula od karata kasnije.

Za stariju decu važe ista pravila , ali ukoliko ste iz teksta zaključili da ste na pogrešne načine davali podršku detetu krenite sa ispravkama POSTUPNO. Najveći problem je kada roditelj pruža podršku  davanjem gotovih rešenja u prethodnim razredima, a onda u sedmom, na primer, odluči da je momenat da se dete osamostali i naglo se isključi. To nije moguće i dete nije spremno za teret koji preuzima. Rekli smo prvo lakši teg, pa nakon vežbe teži. Nikako drugačije. Ukoliko dete ima privatne časove, pratite i proverite da li vode ka samostalnosti ili ka zavisnosti od istih, koja naravno onome ko ih drži i naplaćuje često odgovara. 

„Učenje učenja“ je zlata vredno. Odvajanje bitnog od manje bitnog pod broj jedan. Korišćenje margina na kojima se izdvajaju najbitnije reči, zatim različiti oblici mapa uma (šeme ličnih asocijacija), povezivanje sa životnim primerima, pamćenje po novim primerima… sve su to tehnike koje omogućavaju pored lakšeg i bržeg pamćenja i neuporedivo brže preslišavanje i podsećanje. 

Kao roditelj ćete najviše pomoći ako uočite da dete ulaže previše truda bez rezultata i tada ukoliko ne uočavate razlog potražite bu školi. Pomoći ćete detetu dobrom porodičnom organizacijom vremena. Predstavite detetu sva lepa zanimanja koja se bez škole ne mogu obavljati. Mnogo je načina da učestvujete u obrazovanju svog deteta, ali zapamtite: nikada ne dajte gotove odgovore lako!