Print this page

10 razloga zašto mobilni uređaji treba da budu zabranjeni deci mladjoj od 12 godina

Kao pedijatrijski terapeut i autorka knjige „Virtuelno dete“, Kris Rouan pozvala je roditelje, nastavnike i nadležne institucije da zabrane upotrebu portabl tehničkih uređaja do dvanaeste godine. U prilog ovome, Rouan je navela 10 argumenata zasnovanih na naučnim istraživanjima.

0 comment
Foto: detinjarije.com Foto: detinjarije.com

Američka pedijatrijska akademija i Kanadsko udruženje za pedijatriju preporučuju da se deca do druge godine uopšte ne izlažu tehnologiji, da od 3-5 godine to bude najviše 1 sat dnevno, a od 6 do 18 godina ne preko dva sata dnevno.

I, da li ove preporuke neko sluša? Uglavnom ne, pošto istraživanja pokazuju da se ove „doze“ izlaganja tehnologiji prekoračuju i po 4-5 puta. Portabl uređaji poput telefona, tableta, konzola za igre samo su ubrzali ovu „ekranizaciju“ detinjstva.

Kao pedijatrijski terapeut i autorka knjige „Virtuelno dete“, Kris Rouan pozvala je roditelje, nastavnike i nadležne institucije da zabrane upotrebu prenosivih tehničkih uređaja do dvanaeste godine. U prilog ovome, Rouan je navela 10 argumenata zasnovanih na naučnim istraživanjima:



1. Uticaj na razvoj mozga

Do napunjene druge godine života, mozak deteta utrostručuje svoju veličinu i nastavlja da se neprekidno razvija do 21. godine. Rani razvoj mozga uslovljen je podsticajima iz okruženja, ili njihovim nedostatkom. Preterana izloženost tehnološkim uređajima (telefoni, internet, Ajpedi, televizija) negativno utiče na funkcionisanje mozga i izaziva nedostatak pažnje, usporen razvoj kognitivnih sposobnosti, otežano učenje, povećanu impulsivnost i smanjenu sposobnost
samokontrole (napade besa).

2.Usporen razvitak

Upotreba tehnologije ograničava kretanje, i vodi usporenom razvitku. Svako treće dete danas polazi u školu sa zaostatkom u razvitku, što se loše odražava na opismenjavanje i akademsko postignuće. Fizička aktivnost poboljšava pažnju i sposobnost učenja. Korišćenje tehnologije pre 12. godine je od presudnog uticaja na razvoj deteta i njegovu sposobnost za učenje

3. Epidemija gojaznosti

Gledanje televizije i igranje video igrica u korelaciji je gojaznošću kod dece. Deca kojoj je dozvoljeno da gledaju tv ili igraju igrice u svojoj sobi 30% češće imaju prekomernu telesnu težinu, a trećina gojazne dece dobije dijabetes. Takođe su izloženi povećanom riziku od srčanih bolesti koje skraćuju život. Zbog gojaznosti, generacija rođena u 21. veku možda će biti prva u kojoj mnoga deca neće nadživeti svoje roditelje.

4. Nedostatak sna

Tri četvrtine roditelja dozvoljavaju deci upotrebu tehnologije u dečijim sobama, a 60% njih nema uvid u to kako i koliko deca koriste tehnologiju. Usled toga,  u tri četvrtine slučajeva deci od 9-10 godina nedostaje san u tolikoj meri da se to odražava na njihove ocene u školi.

5. Mentalne bolesti

Preterana upotreba tehnologije dovodi se u vezu sa porastom depresije i anksioznosti kod dece, sindromom poremećaja pažnje, teškoćama sa vezivanjem, autizmom, bipolarnim poremećajem i drugim problemima u ponašanju. Svako šesto dete u Kanadi ima dijagnozu mentalnog poremećaja, a mnoga od njih su na opasnim lekovima.

6. Agresivnost

Nasilje u medijima dovodi do nasilja među decom. Mala deca sve više su izložena prikazima fizičkog i seksualnog nasilja u medijima. Igrica „Grand Theft Auto V“ prikazuje eksplicitni seks, ubistva, silovanja, zlostavljanje i sakaćenje, a to čine i mnogi filmovi i emisije.

7. Digitalna demencija

Zbog toga što utiču na mozak da „podseca“ nervne puteve koji vode u čeoni korteks, brzi medijski sadržaji doprinose poremećaju pažnje,  lošijoj koncentraciji i otežanom pamćenju.

8. Zavisnost

Kako se roditelji sve više vezuju za tehnologiju, tako se i sve više udaljavaju od svoje dece. U nedostatku vezanosti za roditelje, deca se okreću tehnološkim spravama i postaju zavisnici. Svako jedanaesto dete uzrasta između 8 i 18 godina je zavisno od tehnologije.

9. Zračenje

U maju 2011. godine Svetska zdravstvena organizacija označila je mobilne telefone i ostale bežične elektronske naprave kao „potencijalno kancerogene“ (rizik kategorije 2B). Deca su osetljivija na ove rizike jer se njihovi mozgovi i imuni sistemi još razvijaju. U međuvremenu su se pojavile preporuke da se kategorija rizika preinači u 2A, što znači „verovatno kancerogeno“.

10. Neodrživost

Način na koji današnja deca odrastaju i obrazuju se uz tehnologiju više nije moguće održati. Deca su naša budućnost, ali nema budućnosti za decu koja preterano koriste tehnologiju. Hitno je potreban udruženi napor da se smanji količina tehnologije u dečjim životima.

Pin It

(Izvor: Hafington Post)