Javna je tajna da je kraduckanje u Upravi carina odomaćena pojava. Ali stvari su otišle predaleko, pa je krađa malih pošiljki dostigla nivo organizovanog kriminala. Zahvaljujući njima, globalne prodajne platforme su Srbiju stavile na crnu listu i ukinuli besplatnu isporuku pošiljki male vrednosti.
Organizacija potrošača Efektiva saopštila je da je do drastičnog poskupljenja poštarina za kupovinu robe na prodajnoj platformi “Aliexpress” za građane Srbije došlo zbog masovnih krađa takozvanih pošiljki malih vrednosti na putu ka kupcu u Srbiji.
To je razlog zašto su kineski prodavci ustanovili da im se više ne isplati da srpskim kupcima jeftino šalju robu.
Efektiva je na Fejsbuku objasnila da je roba male vrednosti prodavana uz takozvani “free shipping” za Srbiju, kako bi se kupac motivisao da i dalje kupuje na “Aliexpressu”. Dok roba ne stigne do kupca, “Aliexpress” novac u depozitu drži kod sebe i obaveštava prodavca da u roku (obično do sedam dana) mora da pošalje pošiljku kupcu u Srbiju, kao i da određuje zaštitni period za kupca od 60 + 15 dana.
U tom roku od 60 dana pošiljka mora da stigne do kupca, a u dodatnom roku kupac ima mogućnost da proveri autentičnost i kvalitet robe.
PROČITAJTE JOŠ IZVOL'TE, GOSPODO, PA SKUPLJAJTE IZ KONTEJNERA! NEMA ZA DŽABA NIŠTA! Leskovčanin bacio ceo rod paradajza (VIDEO)
Ukoliko je sve u redu, kupac potvrdi prijem u roku do 60 dana i ako u narednih 15 dana ne pokrene spor zbog kvaliteta robe ili oštećenja, “Aliexpress” tek tada isplati prodavca.
Pošiljke za koje je dostava bila besplatna obično se nazivaju “male poštanske pošiljke” koje imaju “tracking number” samo do izlaska iz Kine, dodaju iz Efektive. Poslednje informacija koju po tom broju kupac može da dobije je: “pošiljka je napustila zemlju porekla”.
Kako navode iz ovog udruženja, sistem je funkcionisao dok te male pošiljke nisu počele da se masovno kradu, a kupci zbog toga pokreću sporove zbog nedostavljene pošiljke u zaštitnom roku od 60 dana.
Tim za rešavanje sporova “Aliexpressa” uvek presudi u korist kupca i novac vrati, a prodavac ostane i bez robe i bez novca.
“Znači Kinez proda robe u Srbiji za 10.000 evra, od ‘Aliexpressa’ dobije 7.000 evra, a ostalih 3.000 evra ‘Aliexpress’ isplati oštećenim kupcima u Srbiji za robu nestalu na poštanskoj carini Srbije (ili nekom drugom mestu), ali i malim lokalnim poštama širom Srbije”, tvrde iz Efektive.
Kako su počele da se kradu i pošiljke sa brojevima za praćenje uz izgovor ako kupac traži svoju pošiljku: “naš sistem ne podržava tu formu brojeva za praćenje”…. on “ne vidi vašu pošiljku”, “Aliexpress” je ukinuo besplatne i jeftine poštarine za Srbiju, ističu iz Efektive.
“Mi iz Srbije možemo da kupimo samo artikle do 4,99 dolara jer su se kineski trgovci preračunali da te male štete mogu da podnesu”, objašnjavaju u Efektivi.
Tako danas za proizvod koji košta 8,77 $ isporuka nije više besplatna nego iznosi 142,07 $!
Iz Efektive navode da su uputili dopis Pošti Srbije i tražili sastanak povodom ovog problema, a da će isto tražiti i od Uprave carina.
“Ne isključujemo ni mogućnost krivičnih prijava, jer ovde se radi o organizovanom kriminalu koji se verovatno meri milionima evra”, navode iz Efektive.
Mišljenja korisnika su podeljena. Dok jedni kunu one koji kupuju robu iz Kine i time, kako tvrde, podrivaju domaću privredu, drugi smatraju da se radi o očigledno dopuštenoj korupciji.
Jedan korisnik je ovako opisao svoje iskustvo:
– Prava je pretpostavka da u pošti i carini kradu, meni nedostaju 3 paketa od pre korone. Na sajtu piše da su isporučeni. Pre toga 7-8 pošiljaka stiglo. Sa carine mi je stiglo 3 koverte za povraćaj carine (greškom uplatio), novac mi nije vraćen. Svi koji brane poštu, carinu i poštenu državu neka daju odgovor gde su ti paketi? Gde? Sada sledi borba za istinu, a ona je zna se u suprotnosti sa korupcijom. Pazi sad, zaradiš novac, naručiš nešto za šta te lokalni trgovci deru cenom, stigne u zemlju i grupa odabrana te pokrade. Država na sve to nema. Pa gde si video zemlju u kojoj se krade na svakom koraku da napreduje i ima budućnost.